Organizacja pracy przedszkola
Przedszkole przy Szkole Podstawowej nr 2 im. Michaliny Chełmońskiej – Szczepankowskiej w Słupnie działa od 2017r. Jest placówką publiczną prowadzoną przez Gminę Radzymin. Nasze przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 17.00 i oferuje zajęcia w czterech grupach wiekowych: 3-latki, 4-latki, 5-latki i oddział „0”.
Nieobecność dziecka należy zgłosić za pośrednictwem aplikacji 4parents do godziny 8.30. Pobyt dziecka w przedszkolu wynosi 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę wykraczającą ponad realizację 5 godzin podstawy programowej. Dzieci 6 letnie zwolnione są z opłaty za pobyt.
Oferta edukacyjna
Celem naszego przedszkola jest zapewnienie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju. Swoją bogatą ofertę edukacyjną dopasowujemy do indywidualnych predyspozycji każdego dziecka, pozwalając mu poszerzać swoje umiejętności i zdolności. Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz odnoszenia szkolnych sukcesów. Podstawę programową wychowania przedszkolnego realizujemy w oparciu o program wydawnictwa MAC – edukacja.
W przedszkolu regularnie organizowane są różnorodne atrakcje: koncerty muzyczne, teatrzyki, wycieczki oraz spotkania z ciekawymi osobami. Naszym przedszkolakom zapewniamy wszechstronny rozwój dzięki bogatemu pakietowi zajęć dodatkowych.
W naszym przedszkolu funkcjonują 3 grupy wiekowe:
3 – latki – „Słoneczka”
4 – latki – „Biedronki”
5 – latki – „Pszczółki”
6 – latki – „Sówki”
Placówka posiada przestronne, funkcjonalne i ciekawie zaaranżowane sale zabaw, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
Zdrowe wyżywienie
Urozmaicona dieta jest jedną z podstawowych zasad układania jadłospisu dziecka w wieku przedszkolnym. Gwarantuje dostarczenie dzieciom odpowiedniej ilości składników odżywczych, witamin, minerałów. Różnorodność potraw i estetyka ich podania zachęca dzieci do próbowania nowych rzeczy. Spełnienie wszystkich tych standardów zapewnia dla naszego przedszkola firma cateringowa MyCatering.
W jadłospisie, który przygotowujemy dla naszych przedszkolaków uwzględniamy podstawowe grupy żywności tj.:
- produkty zbożowe (mąki, kasze, makarony, pieczywo) grubego przemiału
- warzywa i owoce
- mleko i przetwory mleczne
- mięso, drób, jaja, ryby, nasiona roślin strączkowych
- tłuszcze pochodzenia roślinnego: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, słonecznikowy oraz tłuszcze znajdujące się w rybach morskich, zawierające niezbędne kwasy tłuszczowe.
W naszym jadłospisie uwzględniamy wszelkie alergie i zalecenia lekarskie dotyczące diety dzieci.
Posiłki w przedszkolu pokrywają 75% dziennego zapotrzebowania dziecka na energię.
Każdego dnia serwujemy 4 posiłki:
– śniadanie
– zupa
– drugie danie
– podwieczorek
Projekty edukacyjne i innowacje pedagogiczne 2023/24
Innowacja pedagogiczna KAMISHIBAI- PAPIEROWY TEATR:
Kamishibai to teatr ilustracji, teatr obrazkowy. Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej drewnianej skrzynki przypominającej ekran.
Teatrzyk Kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. W ten sposób opowieść zdecydowanie wyodrębnia się z otaczającej rzeczywistości. Kamishibai to narzędzie kreatywnego działania , aktywizująca metoda działania.
Celem zajęć prowadzonych tą metodą jest rozbudzenie wśród dzieci zainteresowań czytelniczych, pobudzenie wyobraźni małego widza, a także rozwijanie koncentracji i uwagi.
Innowacja pedagogiczna ODKRYJ TAJEMNICĘ SWOICH RĄK:
Innowacja ma na celu wzbogacenie programu nauczania o nowe treści, formy i metody służące rozwijaniu motoryki małej oraz szerzenie idei poznawania przez doświadczenie, uwzględniając cały rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
Dzieci uczestniczące w innowacji usprawniają motorykę małą, precyzyjne ruchy rąk, dłoni i palców. Innowacja ma na celu również, rozbudzenie ciekawości poznawania własnego ciał, a zwłaszcza rąk i ich możliwości, oraz uwrażliwienie na potrzebę systematycznej, aktywności ruchowej.
Innowacja pedagogiczna „Sensosmyki”
Wiek przedszkolny to czas, w którym następuje dynamiczny rozwój poznawczy dziecka, dziecko eksploruje, poszukuje doświadczeń.
Innowacja „Sensosmyki” jest odpowiedzią na potrzeby rozwojowe dziecka, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla wychowania przedszkolnego.
Tworząc odpowiednie warunki do rozwijania dziecięcej kreatywności zapewni dziecku możliwość wyrażania myśli, przeżyć, czyli swobodnej ekspresji. Zachęca do podejmowania wysiłku , motywuje do dalszego działania, szukania pomysłów, podejmowania nowych wyzwań.
Opracowana innowacja ma za zadanie pobudzanie wielozmysłowości dziecka, usprawnianie motoryki. Ma dać możliwość odkrywania, rozwijać i wspomagać umiejętność kreatywnego poznawania rzeczywistości wykorzystując nowoczesne środki plastyczne. Nowatorstwo polega na eksplorowaniu świata przy wykorzystaniu produtków naturalnych, całkowicie biodegradalnych.
Wprowadzenie niniejszej innowacji ma na celu przyczynienie się do lepszego rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego dzieci, a także rozwijanie dziecięcego zainteresowania otaczającym światem. Zajęcia stanowią bazę do dalszej edukacji w szkole.
Innowacja przewiduje wykorzystanie różnorodnych, nowatorskich metod nastawionych na manipulowanie, odkrywanie, poszukiwanie, tworzenie i działanie przez dziecko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stymulowanie zmysłów.
Na zajęciach będą wykorzystane produkty spożywcze oraz bezpieczne materiały m.in. masy solne, masy papierowe, glina, piasek kinetyczny, farby jogurtowe, własnoręcznie zrobiony sztuczny śnieg, wszelkiego rodzaju ziarna, kasze i makarony, galarety, barwniki spożywcze, warzywa i owoce, naturalne aromaty, zioła i przyprawy.
W trakcie zajęć ich uczestnicy bedą bawić się masami bezkształtnymi, farbami oraz tworzywami łatwo przekształcalnymi i sypkimi, to doskonałe wprowadzenie w świat zapachów, faktur i kolorów.
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY EKO FRAJDA:
Projekt ma na celu rozwijanie zainteresowań ekologią, kształtowanie kreatywnego myślenia i wyobraźni, a także rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych.
Do zrealizowania jest 10 zajęć tematycznych, podczas których dzieci aktywnie wykonują zadania zawarte w danym temacie.
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY AKADEMIA BOLKA I LOLKA-KOMPETĘCJE PRZYSZŁOŚCI:
To program mający na celu motywowanie dzieci do działania, do współpracy w grupie, a także zachęca do samodzielnego poszukiwania i odkrywania poprzez zabawę. Towarzystwo Bolka i Lolka zachęca do kreatywnego poznawania świata, w którym wyobraźnia i dobra zabawa to klucz do rozwoju. Bolek i Lolek to bohaterowie, którzy dzięki swojej pomysłowości, odwadze i wyobraźni wspaniale towarzyszą dzieciom w zdobywaniu kompetencji, które mogą posłużyć im w przyszłości. Dzieci biorące udział w projekcie realizują 3 moduły tematyczne: Kreatywność, odwaga, rozwiązywanie problemów.
Przeczytano | 2023-11-15 12:00:20 |
Projekty i innowacje pedagogiczne 2021-2022 r.
Innowacja pedagogiczna Przedszkolak Małym Europejczykiem
Przedszkolak Małym Europejczykiem – innowacja pedagogiczna
w grupie 6 latków
Wychowanie przedszkolne ma na celu m.in. zaspokojenie potrzeby poznawania kultur innych narodów, w tym krajów Unii Europejskiej, a także zabaw i zwyczajów dzieci innych narodowości, z uwzględnieniem ich możliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień. Przeprowadzenie innowacji pedagogicznej Przedszkolak Małym Europejczykiem ma więc zasadność co do realizacji tej potrzeby dzieci.
Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i na świecie spowodowana pandemią wirusa Sars-Co-V 2 znacząco ograniczyła możliwość podróżowania i obcowania z kulturą innych krajów. Prowadzenie zajęć w ramach Innowacji Pedagogicznej Przedszkolak Małym Europejczykiem daje taką możliwość i otwiera dzieciom drzwi do świata walorów kulturowych różnych państw europejskich.
Zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej pozwolą dzieciom poznawać świat międzykulturowy poprzez stymulację polisensoryczną, czyli poznawanie świata wszystkimi zmysłami – wzrokiem, słuchem, smakiem, węchem i dotykiem. Jednym z celów prowadzenia zajęć innowacyjnych jest rozbudzenie ciekawości dzieci na poznawanie, odkrywanie innych kultur. Dlatego też podopieczni grupy 6- latków będą poznawały charakterystyczne miejsca, symbole, kulinaria, posłuchają brzmienia języka, czy muzyki kraju, do którego podróżować będą podczas naszych zajęć.
Ważnym aspektem prowadzenia Innowacji Przedszkolak Małym Europejczykiem jest stworzenie postawy akceptacji osób wywodzących się z innej kultury.
Postawa docenienia wartości wywodzącej się z podróżowania, poznawania różnorodności oraz jej akceptowania jest osiągnięciem rozwojowym, które wypracowywane jest przez dziecko przy odpowiednim wsparciu dorosłych. Takie właśnie wsparcie chciałabym zapewnić dzieciom w grupie, w której jestem wychowawcą i prowadzić będę powyższe zajęcia.
Autor innowacji
mgr Katarzyna Gajewska
Innowacja pedagogiczna Kraina Zmysłów
Kraina Zmysłów
Innowacja pedagogiczna prowadzona w grupie dzieci 5 letnich
Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. To dzięki nim
poznajemy świat. One informują nas o otaczającym świecie, pozwalają nam doświadczać
przestrzeni wokół poprzez odczuwanie zapachów, widzenie czy słyszenie. Ponadto zmysły
pełnią rolę ochronna gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem.
„Sensorycznie się rozwijam bo skaczę, biegam, badam i dotykam” został stworzony w oparciu
o Podstawę Programową Przedszkola i Klas 1-3. W szczególności uwzględniając realizację
głównego celu jakim jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka oraz zadania przedszkola
jakim jest: wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i
umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
Głównym celem wdrożenia Krainy Zmysłów „Sensorycznie się rozwijam bo skaczę,
biegam, badam i dotykam” jest wsparcie rozwoju dzieci angażując ich zmysły poprzez
stwarzanie wielu sytuacji w formie konstruktywnej zabawy; niezbędnych do stymulacji
bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł: dotyku, przedsionka
i propriocepcji, ale również pozostałych zmysłów t.j wzrok, słuch, smak i węch. Dostarczając
dzieciom zróżnicowanych bodźców sensorycznych wspierać będziemy ich rozwój pod kątem
prawidłowej integracji sensorycznej.
Autor innowacji
mgr Marta Borowska
Innowacja pedagogiczna Trzy latka mam, kolory już znam
Trzy latka mam, kolory już znam
Innowacja pedagogiczna prowadzona w grupie dzieci 3 letnich
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są dzieci 2,5 i 3 letnie.
Czas realizacji obejmuje 6 miesięcy z możliwością kontynuacji w kolejnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu.
Cele innowacji:
Główną ideą innowacji jest stworzenie, takich warunków w trakcie zajęć, które rozwijać będą aktywność własną dzieci, pozwalać im będą na doświadczenie świata poprzez zmysły. Właśnie za pomocą zmysłów najmłodsze dzieci zostaną wprowadzone w świat kolorów.
Innowacja ma na celu zapoznanie i utrwalenie nazw kolorów przez dzieci 2,5 i 3 letnie, a także wspomaganie ich wszechstronnego rozwoju.
Autor innowacji
mgr Irmina Rudzka-Jóśk
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Piękna Nasza Polska Cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny
Piękna Nasza Polska Cała
Nasze przedszkole – w roku szkolnym 2021/2022 przystąpiło do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Piękna nasza Polska cała”.
Główne założenia i cele projektu to:
- kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej,
- rozwijanie u dzieci zainteresowań symbolami narodowymi,
- poznanie historii, tradycji, architektury, przyrody swojego regionu (dostrzeganie piękna ojczystego miejsca)
- budzenie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem – rodzina, przedszkole, miejscowość,
- uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną,
- poznanie legend i baśni polskich,
- dostrzeganie piękna i wartości sztuki oraz dorobku polskiej nauki
i kultury, - okazywanie szacunku członkom rodziny, osobom z bliskiego otoczenia; poprawne, pozytywnie nacechowane relacje z drugim człowiekiem,
- kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw – znajomości swojej wartości jako człowieka i jako jednostki – „wiem kim jestem”,
- kształtowanie umiejętności opanowania i przezwyciężania złości
i agresji, - rozwijanie poczucia empatii wobec innych ludzi, poszanowania dla ludzkich wyborów, kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych, zachęcanie do niesienia pomocy innym.
Koordynator projektu
Dominika Buźniak
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Magiczna Moc Bajek
Magiczna Moc Bajek– projekt edukacyjny
W roku szkolnym 2021/2022 nasze przedszkole po raz kolejny bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym „Magiczna moc bajek”.
Celem projektu jest promocja wartości moralnych i kształtowanie postaw prospołecznych u dzieci
w wieku przedszkolnym poprzez działania edukacyjne oparte o wspólną lekturę bajek i baśni.
„Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. (…) Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwość. Dzięki bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję.”
Koordynator projektu
mgr Monika Marciniak
Projekt edukacyjny Emocja
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Emocja
W roku szkolnym 2021/2022 grupa „Pszczółki”, pod okiem pani Moniki Marciniak, po raz pierwszy realizuje projekt edukacyjny „Emocja”, który wspiera rozwój emocjonalny i społeczny dzieci i młodzieży. Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia.
CELE OGÓLNE PROJEKTU:
- Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
- Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
- Aktywizacja dzieci i młodzieży na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
- Integracja zespołu klasowego.
- Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
- Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
- Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Kształtowanie postawy empatii wśród dzieci i młodzieży.
- Dostrzeganie podobieństw i różnic między ludźmi.
- Integrowanie szkół polonijnych i polskich poprzez realizację projektu “Emocja”.
- Budowanie przyjaznego klimatu integracji.
- Eliminowanie zachowań agresywnych.
- Przygotowanie dzieci do powrotów do Polski bądź ewentualnej migracji.
Koordynator
mgr Monika Marciniak
Ogólnopolski Projekt edukacyjny Zabawa Sztuką
Ogólnopolski Projekt edukacyjny Zabawa Sztuką
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Zabawa sztuką jest nastawiony na naukę przez zabawę, realizację założeń pedagogiki freblowskiej, ale przede wszystkim łączenie świata sztuki z kompetencjami kluczowymi.
Koordynator
mgr Katarzyna Gajewska