2015/2016r.

Magiczne Ogrody kl. IIa, IIb, III

22 czerwca uczniowie klas drugich i trzeciej uczestniczyli w wycieczce do bajkowej krainy „Magicznych Ogrodów” - parku tematycznego w Janowcu k. Kazimierza Dolnego.

Po wejściu na teren Ogrodów uczestników wycieczki powitał Król Krasnoludów wraz ze swoimi Wojami. Następnie dzieci zostały podzielone na grupy wiekowe i udały się na edukacyjne zajęcia terenowe. Uczniowie brali udział w różnorodnych konkurencjach, podczas których musieli wykazać się wiedzą przyrodniczą, matematyczną, polonistyczną oraz zręcznością i sprawnością fizyczną. Edukacja przez zabawę jest jedną z najbardziej skutecznych form edukacji. Dodatkowo wpleciona w fabułę terenowej gry drużynowej  uruchamia emocje, które są najtrwalszym nośnikiem w procesie zapamiętywania. Park składa się z kilkunastu krain tematycznych, do których dociera się wędrując wśród szumiących wodospadów, strumieni, kwitnących drzew oraz pachnących i kolorowych kwiatów. Wkomponowane w otoczenie place zabaw wyposażone są w urządzenia sprzyjające pobudzaniu zmysłów i zdobywaniu nowych umiejętności. Dzieci bawiły się w Wodnym Świecie, w Smoczym Gnieździe, krainie zamieszkałej przez smoki. Poznały zamieszkałe tam Wróżki Smużki, olbrzymią gąsienicę, ziemne skrzaty Bulwiaki i psotliwe włochate Mordole.

Natalia Jeleń-Bartosiewicz

Zapraszamy do galerii

Zakopane

W poniedziałek 30 maja rano, nasza grupa w składzie- pani Dyrektor Anna Madoń, pani Małgorzata Pachuta, pani Agnieszka Wojtkowska, pan Paweł Małyszka oraz uczniowie klas III-VI, zebrała się pod szkołą. Pełni nadziei na pięć dni przygód i wspaniałych wrażeń, wyruszyliśmy autokarem o godzinie 6.00. Pogoda dopisywała, humory także, nawet nie obejrzeliśmy się, jak dotarliśmy do Wieliczki. Kopalnia soli, którą wielu z nas zwiedzało po raz pierwszy, zrobiła na nas duże wrażenie. Podzieleni na dwie grupy, wysłuchiwaliśmy ciekawych opowieści związanych z wciąż czynną, unikatową i odwiedzaną przez turystów z całego świata kopalnią. Pokonaliśmy około 800 schodów, schodząc w dół kilkadziesiąt poziomów, widzieliśmy zasolone zbiorniki wodne, w których nie sposób utonąć, podziwialiśmy wspaniałą kaplicę św. Kingi z pomnikiem Jana Pawła II i pięknymi rzeźbami naściennymi, wykonanymi przez czterech artystów. Dowiedzieliśmy się, że pobyt w kopalni działa kojąco na schorzenia układu oddechowego i dolegliwości alergiczne. Po trwającym ponad dwie godziny zwiedzaniu, pełni wrażeń i zaopatrzeni w pamiątki z kopali, ruszyliśmy w dalszą drogę. Po dotarciu do położonej koło Poronina miejscowości Stasikówka, zjedliśmy smaczną obiadokolację i zakwaterowaliśmy się w pokojach. Ośrodek zrobił na nas bardzo dobre wrażenie, pokoje były przestronne, łóżka wygodne a posiłki smaczne.

We wtorek rano, przy sprzyjającej pogodzie, wyruszyliśmy do Doliny Kościeliskiej. Nasz przewodnik, pan Jerzy, przez całą drogę bawił nas żartami i ciekawostkami o mijanych miejscach. Jechaliśmy przez Zakopane i Kościelisko, malowniczo położoną miejscowość, z dużą ilością wyciągów, pensjonatów, zabytkowym kościołem i pięknym widokiem na Tatry. W Dolinie Kościeliskiej mieliśmy okazję skosztować prawdziwych wędzonych oscypków. Po dotarciu do jaskini Mroźnej, okazało się, że droga w jej wnętrzu jest miejscami bardzo wąska i kręta. Mimo to wszyscy cali i bez kontuzji zdołaliśmy ja pokonać, podziwiając wydrążoną przez wodę fantastyczną podziemną trasę. Następnie udaliśmy się do położonego na wysokości 1100 m.n.p.m. schroniska na Hali Ornak. Przez całą drogę towarzyszyła nam piękna pogoda i wspaniałe widoki Tatr Zachodnich. Po powrocie do autokaru, pan przewodnik poinformował nas, że pokonaliśmy trasę blisko 18 kilometrów, przy znacznej różnicy poziomów. Po powrocie do ośrodka i obiadokolacji był jeszcze czas na grę w tenisa stołowego i bilard.

W środę, przy wspaniałym słońcu, udaliśmy się rano na spływ Dunajcem. Wyruszyliśmy z miejscowości Sromowce Niżne i po ponad dwu godzinach dopłynęliśmy do Szczawnicy. Wspaniałe widoki na Pieniny, a zwłaszcza na ich najwyższy szczyt Trzy Korony, towarzyszyły nam przez całą drogę i stanowiły niezapomnianą atrakcję. Po krótkiej, około czterokilometrowej wędrówce po górach, czekała nas obiadokolacja w ośrodku oraz dyskoteka z okazji Dnia Dziecka.

W czwartek, mimo słabszej niż uprzednio pogody, wjechaliśmy na Gubałówkę wyciągiem, położonym na Polanie Szymoszkowej. Mieliśmy okazję podziwiać panoramę Tatr oraz kaplicę Matki Bożej Różańcowej na Gubałówce. Następnie udaliśmy się do położonego na Krzeptówkach sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, z wierną kopią krzyża, znajdującego się na Giewoncie. Po wizycie na Wielkiej Krokwi przyszedł czas na spacer po Krupówkach i zakup pamiątek z Zakopanego. Po obiedzie udaliśmy się na baseny termalne do Szaflar. Mimo deszczowej i chłodnej tego dnia pogody, wygrzaliśmy się i miło spędziliśmy czas, korzystając z czterech gorących, położonych także na zewnątrz, basenów i kilku zjeżdżalni. Po powrocie do ośrodka, oprócz kolacji, czekała na nas pyszna kiełbaska, wprost z ogniska.

W piątek rano wyruszyliśmy w drogę powrotną. Po drodze zatrzymaliśmy się w sanktuarium Matki Boskiej Ludźmierskiej Królowej Podhala. Mieliśmy okazję obejrzeć film poświęcony historii sanktuarium i porozmawiać z siostra zakonną, chętnie opowiadającą ciekawostki dotyczące miejscowej świątyni. Każdy z nas miał okazję uderzyć w dzwon, umieszczony w Bramie Wiary. Był to także czas na zakup ostatnich pamiątek z Podhala. Droga powrotna upłynęła nam szybko i w wesołym nastroju. Pełni wrażeń z radością powróciliśmy do domów, aby podzielić się z najbliższymi wrażeniami z ciekawego i zapadającego w pamięć wyjazdu.

opracowanie: Paweł Małyszka

To było interesujące!

8 kwietnia uczniowie  klas IIA, IA i 0A pod opieką wychowawców zwiedzili zakład produkcyjny Cederroth Polska S.A. w Radzyminie, słynącego z produkcji między innymi kosmetyków Soraya i Dermika. Uczniowie zwiedzali hale produkcyjne. Poznali proces produkcji kosmetyków, oraz pracę ludzi na różnych stanowiskach. Mieli okazję zajrzeć do mieszalników i obserwować jak łączą się poszczególne substancje w znanych kremach i balsamach. Brały udział w konkursie plastycznym i quizie wiedzy dotyczącym produkcji kosmetyków. Na koniec wizyty wszyscy uczniowie zostali nagrodzeni zestawami upominkowymi i w miłym nastroju wrócili do szkoły.

opracowanie: Barbara Andrasik

Zamek Królewski w Warszawie kl.III

9 marca  aktywnie uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej pt. „Rycerze i ich świat” w Zamku Królewskim w Warszawie.
   Lekcja odbywała się w Piwnicy Książęcej- autentycznym, surowym gotyckim wnętrzu. Dowiedzieliśmy się czym charakteryzowało się średniowiecze, na czym polegała edukacja od pazia do rycerza, jakie obowiązki, prawa i przywileje miał stan rycerski w średniowiecznym państwie polskim oraz jak wyglądał i w co był wyposażony rycerz.
    Oglądaliśmy i trzymaliśmy w swych rękach kopie broni i części zbroi. Mieliśmy też niecodzienną okazję, by przymierzyć ciężki i sztywny strój rycerza oraz doświadczyć na czym w rzeczywistości polega sztuka władania mieczem. Słuchaliśmy i oglądaliśmy z wielkim zainteresowaniem. Dzięki wspaniałemu przygotowaniu i prowadzeniu zajęć przez przewodnika była to prawdziwie żywa i z pewnością niezapomniana lekcja historii. Dzięki niej poznaliśmy czym jest Kodeks Rycerski. Jednogłośnie doszliśmy do wniosku, że niektóre zasady warto stosować również we współczesnym świecie.
    Ostatnim punktem programu był spacer po   Starówce. To historyczne centrum Warszawy - znajdują się tu pamiątki z czasów od średniowiecza aż do współczesności. Przypomnieliśmy i utrwaliliśmy wiadomości o Warszawie zdobyte podczas zajęć szkolnych.
Uczniowie klasy III
wychowawca-Natalia Jeleń-Bartosiewicz

Wystawa Klocków Lego 2016

W dniu 25.02.16r. o godzinie 9.30 razem z klasą V i VI  oraz naszymi wychowawcami wyruszyliśmy autokarem na wycieczkę. Celem było zobaczenie II edycji wystawy Klocków LEGO na Stadionie Narodowym w Warszawie. Cała wystawa składała się z wielu milionów klocków i zajmowała 3000 metrów kwadratowych.
   Wyjątkową atrakcją był największy, jak dotąd, samolot z klocków LEGOi "Air Fours One" zbudowany z miliona klocków. Inna ciekawą budowlą z klocków była figura Roberta Lewandowskiego zbudowanego z 70 tysięcy klocków. Na wystawie można było zobaczyć jeszcze eksponaty robotów. Dodatkową atrakcją dla zwiedzających był również "Fun Park" oraz Kino Edukacyjne.
   Po powrocie do szkoły wszyscy byli weseli i szczęśliwi.

opracowanie: Jakub Konopa-uczeń klasy IV

Muzeum Historii Żydów Polskich-kl.IIa, IIb, III

Z otwartego w październiku 2014 r warszawskiego Muzeum Historii Żydów Polskich wychodziliśmy zachwyceni. Dla uczestników wycieczki wizyta w „Polin” była wędrówką do zupełnie nieznanego świata.

To nie jest zwykłe muzeum- jest nowoczesne i multimedialne.  Byliśmy pod wrażeniem komputerowych animacji, interaktywnych makiet i prezentacji, artystycznych  instalacji, wspaniale zaaranżowanych wnętrz i ulic.

Uczniowie kl.III uczestniczyli w ciekawych warsztatach „ W świecie książki”, na które wybrali się w ramach uczestnictwa w programie „Mądra szkoła czyta dzieciom”. Podczas warsztatów dzieci zanurzyły się w świecie książek: tych współczesnych, ale też tych dawnych, z XVI wieku. Na wystawie stałej odkryli, kto zakładał w Polsce pierwsze drukarnie i gdzie one się znajdowały. Uczniowie dowiedzieli się, jak działa prasa drukarska i sami mogli za jej pomocą wydrukować okładki starych ksiąg. Zobaczyli też gabinet uczonego z szesnastowiecznego Krakowa, fragment Warszawy i szkołę, w jakiej uczono przed wojną. Na koniec samodzielnie zaprojektowali zakładki książek, używając symboli ważnych dla kultury żydowskiej.

Uczniowie kl.IIa i kl.IIb odkrywali „Tajemnice starej monety”. Dzieci dowiedziały się, kto wytwarzał pierwsze monety. Na wystawie dzieci będą wykonały elektroniczną monetę z własnym imieniem zapisanym hebrajskim alfabetem. Rozmawiały też o dobroczynności, która dla Żydów i Żydówek była ważnym przykazaniem religijnym. Dzieci poznały związaną z tym legendę o Szymonie zwanym Skąpcem.

W muzeum, w którym można wszystkiego dotykać i robić zdjęcia, nie można się nudzić. Na pewno wrócimy na kolejne warsztaty.

opracowanie: Natalia Jeleń-Bartosiewicz

Centrum Nauki Kopernik kl.IIa, kl.III 2016r.

15 stycznia uczniowie klasy II a i III odwiedzili Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Jest to jedna z najbardziej nowoczesnych europejskich instytucji ukazująca związek nauki z kulturą i codziennością. Celem Centrum jest promowanie nowoczesnej komunikacji naukowej.

Centrum Nauki Kopernik jest miejscem niezwykłym: rozbudza ciekawość, pozwala zrozumieć świat podczas zabawy i udowadnia, że każdy jest odkrywcą przez całe życie. Uczniowie testowali, sprawdzali, analizowali, eksperymentowali, poznawali świat wszystkimi zmysłami. Każdy znalazł coś dla siebie, ale wszyscy zgodnie stwierdzili, że taka forma poznawania świata jest najciekawsza.

wychowawcy: Justyna Smoczyńka, Natalia Jeleń-Bartosiewicz

"Dziadek do orzechów i król myszy" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

18 grudnia uczniowie kl. III i chętni uczniowie z klas IV-VI odwiedzili Teatr Wieli-Operę Narodową w Warszawie. Większość uczestników wycieczki pierwszy raz była w tak pięknym, robiącym niezwykłe wrażenia miejscu. Teatr wzniesiony został w I połowie XIX wieku według projektu włoskiego architekta Antonio Corazziego. Wrażenie zrobiła wielkość sceny, ogromna ilość miejsc na widowni, balkony, hole, żyrandole i marmurowe schody.

Starannie przygotowaliśmy się do wizyty czytając książkę Grzegorza Kasdepke "Moni i Uszko czyli Teatr Wielki - Opera Narodowa i mali melomani" - "savoir-vivre" w teatrze. Przeczytaliśmy również streszczenie widowiska, żeby lepiej zrozumieć co dzieje się na scenie.

„Dziadek do Orzechów i Król Myszy” Piotra Czajkowskiego  w choreografii Toera van Schayka i Waynan Eaglinga, pod batutą Jewgienija Wolińskiego to przedstawienie zrobione z olbrzymim rozmachem inscenizacyjnym, przepiękną scenografią i jeszcze piękniejszymi kostiumami. Ten jeden z najbardziej znanych baletów na świecie wprowadził uczniów, poprzez fabułę i muzykę, w atmosferę przygotowania do tego jednego  dnia w roku, tajemniczego święta Bożego Narodzenia. Akcja baletu rozgrywa się w Wigilię Bożego Narodzenia, opowiada o przygodach małej Klary w świecie, w którym zabawki ożywają, a księciem ich królestwa zostaje tytułowy Dziadek do Orzechów. Balet ten to wiecznie żywa baśń przedstawiająca świat dziecięcych zabaw i marzeń. Magię widowiska podkreśla przepiękna muzyka, między innymi porywający „Walc Kwiatów” – jeden z najpiękniejszych walców na świecie i „Taniec żołnierzyków” – ponadczasowy hit, a także wyjątkowa bajkowa scenografia. Wszystko oprawione wspaniałym wykonaniem artystów.

Balet nie jest łatwą sztuką w odbiorze, ale ilość wrażeń i emocji, których dostarcza jest ogromnym przeżyciem. Wymaga od widza stuprocentowej koncentracji przez cały czas. Tego nie da się opisać słowami, tego po prostu trzeba doświadczyć. Na pewno wrócimy na kolejne widowiska do Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.

Natalia Jeleń-Bartosiewicz

Oceanarium 3D kl.Ia, IIa, IIb

Z okazji Mikołajek dnia 7 grudnia uczniowie klas Ia, IIa i IIb odwiedzili Oceanarium 3D na PGE Narodowym w Warszawie. Poznali tam prehistoryczne podwodne gatunki żyjące w głębinach oceanów ok. 350-1,5 miliona lat temu. Rolę akwariów pełniły ogromne ekrany 3D, a w każdym z nich pływał przedstawiciel osobnego gatunku. Dowiedzieli się miedzy innymi jak wyglądał dunkleosteus, jakie wymiary osiągał plezjozaur oraz czym się żywił szonizaur. Na zakończenie dla spragnionych wrażeń przygotowana była scena przedstawiająca atak rekina w technologii 5D. Było super.

wychowawcy: Urszula Bartosiak, Justyna Smoczynka, Joanna Madejska-Oksiuta

Kraina Świętego Mikołaja kl.0a,0b,Ib

W środę 9 grudnia uczniowie klas 0B, 0A, IB odwiedzili Krainę Świętego Mikołaja. Przywitał nas i przeprowadził bajkową ścieżką Czerwony Kapturek. Spotkaliśmy znane postacie z książek, filmów i bajek. Podczas spaceru odwiedziliśmy dom Świętego Mikołaja i Dziada Mroza. W mennicy pomocnik Św. Mikołaja zademonstrował nam, jak dawno temu wybijano monety. Każde dziecko otrzymało na pamiątkę monetę z Krainy Świętego Mikołaja. Szukaliśmy magicznych gwiazdek, a wszystkie nasze złe czyny zostały zmielone w młynie do mielenia złych postępków. Na potwierdzenie tego otrzymaliśmy kolorowy dyplom. W czasie wolnym bawiliśmy się na wspaniałym placu zabaw. Na koniec naszego pobytu w Krainie, w sali tronowej mieliśmy spotkanie ze Świętym Mikołajem, który przywitał nas bardzo serdecznie. Naszym paniom złożyliśmy obietnicę, że będziemy bardzo grzeczni. Zaśpiewaliśmy Mikołajowi piosenkę, a każdy z nas otrzymał prezent. To był cudowny dzień.

opracowanie:Agnieszka Matejak

Muzeum w Pałacu Króla Jana III Sobieskiego kl.III

2 grudnia wybraliśmy się do Muzeum w Pałacu w Wilanowie. Chcieliśmy poznać króla Jana III Sobieskiego i jego rodzinę, zwiedzić ich rezydencję i zobaczyć stroje z jego epoki.

Zwiedzanie Pałacu w Wilanowie to nie jest zwykła lekcja muzealna, lecz rozwiązywanie zagadek, łamigłówek, poznawanie anegdot i faktów o sławnych i wielkich monarchach Rzeczypospolitej. Była to okazja, aby dowiedzieć się więcej o życiu i zainteresowaniach króla Jana III Sobieskiego, jego żony królowej Marysieńki oraz jego rodziny. Podczas wycieczki zapoznaliśmy się z najstarszą częścią pałacu, w której mieszczą się apartamenty królewskie. Zawitaliśmy do Sali Białej, odwiedziliśmy kaplicę, podziwialiśmy wspaniałą bibliotekę, obejrzeliśmy „Wielką Sień’’, zajrzeliśmy do sypialni króla Jan III Sobieskiego i jego małżonki.

Po lekcji udaliśmy się na jesienno-zimową wystawę Królewskiego Ogrodu Światła, która rozświetla ogród przy pałacu. To tysiące kolorowych diod ułożone są w magiczny sposób. Udaliśmy się na spacer po Magicznym Ogrodzie Króla, w którym rośliny są większe niż ludzie. Obejrzeliśmy niezwykły pokaz w Ogrodzie Wyobraźni, który rozświetla się w rytm muzyki klasycznej. Wsiadaliśmy do królewskiej karocy i robiliśmy sobie zdjęcia.

Wycieczka bardzo nam się podobała i chętnie odwiedzimy Pałac w Wilanowie ponownie.

Uczniowie kl.III

wychowawca-Natalia Jeleń-Bartosiewicz

Listopad – miesiąc pamięci, refleksji, modlitwy…

3 listopada uczniowie z kl. II a i II b wraz ze swoimi wychowawczyniami odwiedzili Cmentarz Poległych w Radzyminie. Tam zapoznali się z historią cmentarza oraz ważnymi fragmentami historii Radzymina i Polski. Oddali cześć żołnierzom poległym w 1920 roku i podczas II wojny światowej. Na grobach zapalili znicze i położyli własnoręcznie zrobione stroiki. Pomodlili się również przy Krzyżu Katyńskim i Kamieniu Smoleńskim. Nie zapomnieli też zapalić zniczy przy kaplicy dla Świętego Jana Pawła II. Pobyt na Cmentarzu Poległych był dla dzieci dużym przeżyciem. Zgodziły się ze słowami: „żyjemy tak długo, dopóki żyjemy w pamięci innych”.

wychowawcy: Justyna Smoczyńska, Joanna Madejska-Oksiuta

"Z wiatrem w zawody" kl.Ia, kl.IIa, kl.IIb

23 października odbyła się wycieczka uczniów klasy Ia, IIa i IIb do gospodarstwa edukacyjno - agroturystycznego Mazowiecki Zaścianek mieszczącego się w Grabowie k. Tłuszcza. Dzieci uczestniczyły tam w warsztatach plastycznych pt.: „Z wiatrem w zawody”. Każdy otrzymał model latawca i samodzielnie ozdabiał go farbami według własnego pomysłu. Dodatkową atrakcją była przejażdżka wozem konnym po pobliskim lesie oraz obserwacja zmian zachodzących jesienią w przyrodzie.

Na zakończenie odbyła się nauka puszczania latawca. Kto uważnie słuchał będzie mógł po powrocie do domu „pójść z wiatrem w zawody” swoim własnym latawcem. Dzieci wróciły z wycieczki uśmiechnięte i bogatsze o nowe doświadczenia.
wychowawcy

Muzeum Łazienki Królewskie kl.III

23 października wyruszyliśmy na wycieczkę do Muzeum Łazienek Królewskich w Warszawie. Uczestniczyliśmy w warsztatach pt. „Za kulisami Teatru Królewskiego” poznaliśmy świat skrywany za teatralną kurtyną. Dowiedzieliśmy  się, czym jest akustyka, czym charakteryzuje się widownia i kim jest sufler. Poznaliśmy różne formy teatralne. Odkryliśmy przestrzeń teatralną, w której próbowaliśmy swoich sił jako aktorzy. Zrozumieliśmy podstawowe pojęcia z zakresu architektury teatru. Poznaliśmy historię jedynego Teatru Królewskiego w Polsce. Mogliśmy w pałacowych wnętrzach i ogrodach podziwiać galerie obrazów i rzeźby. Wiele interesujących wiadomości przekazał nam przewodnik, który niezwykle ciekawie opowiadał oprowadzając nas po Pałacu na wodzie. Pogoda dopisała więc była też okazja na spacer po urokliwym Parku Łazienkowskim, karmienie wiewiórek, łabędzi i kaczek. Wycieczka podobała się nam bardzo i chętnie wrócimy na kolejne warsztaty.

Uczniowie kl.III
wych. Natalia Jeleń-Bartosiewicz

Wycieczka na lotnisko i do Manufaktury Cukierków kl.0a, 0b i Ib

Wycieczka do lasu kl.IIa i kl.III

Dnia 6 października uczniowie kl. IIa i kl.III wybrali się na wycieczkę do lasu. Jesień to nie tylko przyjemne dla oka barwy - to przede wszystkim niezwykle ważny okres w przyrodzie - czas przygotowania do nadejścia najbardziej nieprzyjaznej pory roku - zimy. Dlatego las hojnie obdarowuje swoich mieszkańców najróżniejszymi owocami, których ilość i różnorodność osiąga o tej porze roku kulminację. Początek jesieni to czas owocowania wielu drzew leśnych: dębów, buków, klonów, jaworów, lip. Również runo leśne obfituje w bogatą o tej porze roku roślinność, jak np. paprocie, mech, kolorowe wrzośce czy grzyby. Uczniowie wykonywali zadania przygotowane przez wychowawców. Leśne obserwacje podsumowali już w sali lekcyjnej wypełniając karty pracy i wykonując makietę przedstawiającą warstwy lasu.

wychowawcy: Justyna Smoczyńska, Natalia Jelen-Bartosiewicz

Centrum Rekreacji i Rozrywki w Sobanicach

Dnia 30 września 2015 roku klasy IV-VI wyruszyły na pierwszą w tym roku szkolnym wycieczkę. Odwiedziliśmy Centrum Rekreacji i Rozrywki w Sobanicach- malowniczo położoną wieś w powiecie płońskim, gdzie czekało na nas mnóstwo atrakcji.

O godzinie 8.30 wszyscy zebraliśmy się pod szkołą i wsiedliśmy do autokaru. Podróż mijała nam bardzo szybko i radośnie, ponieważ śpiewaliśmy i rozmawialiśmy. Na miejscu zostaliśmy bardzo miło przywitani przez instruktorów, którzy opiekowali się nami podczas naszej niezapomnianej przygody.

Zostaliśmy rozdzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa wyruszyła ku mostom, z których droga prowadziła aż do wielkiego zjazdu linowego z kilkunastometrowej wieży. Wszyscy spisali się na medal, ponieważ droga mostami linowymi i peruwiańskimi była bardzo trudna i wymagała skupienia i umiejętności utrzymania równowagi. Druga grupa w tym czasie udała się na strzelnicę, gdzie odbyły się zawody w strzelaniu z wiatrówek i łuków.

Kiedy pierwsza grupa  pojechała zwiedzać jedyną w Polsce wioskę afrykańską, druga w tym czasie  poszła na mosty i  kłady. Jazda na kładach dostarczyła nam wielkich emocji i niezapomnianych przeżyć. Do wioski afrykańskiej KUANJAMO pojechaliśmy ciuchcią „Mombas Express”. W wiosce zwiedzaliśmy domki afrykańskie, wysłuchaliśmy prelekcji o Afryce, oglądaliśmy przedmioty użytkowe, maski, rzeźby oraz zakupiliśmy pamiątki z wyprawy.

Wszyscy uczestnicy wycieczki spotkali się przy ognisku, gdzie piekliśmy kiełbaski, rozmawialiśmy i odpoczywaliśmy przed kolejnymi atrakcjami, które jeszcze na nas czekały. Dostaliśmy mapy, które miały zaprowadzić nas do skarbów, którymi okazały się egzotyczne owoce. Z tym zadaniem wszyscy świetnie sobie poradzili. Na zakończenie naszej aktywnej przygody obie grupy miały czas na zabawę- do wyboru miały walkę w strojach sumo, ściankę wspinaczkową i nożny bilard. Każdy z nas miał dosyć czasu na sprawdzenie się we wszystkich dyscyplinach.

Świetną zabawą okazały się walki SUMO, gdzie oprócz możliwości spróbowania się na macie było jeszcze dużo śmiechu. Po tych wszystkich zadaniach przyszedł czas na rozstrzygnięcie konkursów. Nasi instruktorzy wręczyli nam dyplomy i podziękowali za przybycie.

Do autokaru wsiedliśmy zmęczeni, ale bardzo radośni. Pomachaliśmy na pożegnanie i wyruszyliśmy w drogę. To był naprawdę bardzo udany dzień, pełen wrażeń i ciekawych atrakcji. Tą wycieczkę każdy miło wspomina. Dzięki niej nauczyliśmy się współpracy i wytrwałości w pokonywaniu trudności. Każdy z nas ma nadzieję, że kiedyś jeszcze  tam wrócimy!