2014/2015 r.

Oknami – chmury,
A drzwiami – słońce”.

„Zielona Szkoła” w Karkonoszach
     W dniach 8-12.06. 2015r.  uczniowie klas IV-VI mieli możliwość połączyć wypoczynek z nauczaniem oraz odwiedzić wiele ciekawych miejsc w Sudetach Zachodnich, których centralną część stanowią Karkonosze.
      Na długo wyczekiwaną przygodę wyruszyliśmy w poniedziałek wczesnym rankiem. Czas podróży mijał nam bardzo przyjemnie i po południu dotarliśmy do naszego pensjonatu. Po zakwaterowaniu zjedliśmy obiadokolację, a potem udaliśmy się na spacer po Karpaczu.
Karpacz to  piękna miejscowość turystyczno- wypoczynkowa w Karkonoszach, położona u podnóża Śnieżki nad rzeką Łomnicą. Ze względu na swe położenie i walory środowiska geograficznego jest ośrodkiem turystyczno- rekreacyjnym zarówno zimą jaki latem.
       We wtorek, po obfitym śniadaniu pojechaliśmy do Muzeum Sportu i Turystyki. Przewodnik opowiadał o zdjęciach i wystawach, które się tam znajdowały.  usłyszeliśmy także legendę o Duchu Gór, który nazywa się Liczyrzepa. Następnie poszliśmy zobaczyć Wodospad Kamieńczyka, który wywarł na nas niesamowite wrażenie. W schronisku Kamieńczyk, które znajduje sie tuż obok wodospadu mogliśmy się ogrzać.
Potem odwiedziliśmy Park Miniatur Zabytków Dolnego Śląska w Kowarach. Przewodnicy zapoznali nas z najpiękniejszymi dolnośląskimi budowlami i ich niezwykłą historią. Podziwialiśmy wspaniałe modele: pałace, zamki, klasztory, starówki miast, wykonane rękami artystów w skali 1:25.
      W środę 10 czerwca po śniadaniu przyszedł czas na wielkie wyzwanie- WEJŚCIE NA ŚNIEŻKĘ, najwyższy szczyt w Karkonoszach. Po drodze zobaczyliśmy Świątynię Wang. Był tam grób znanego polskiego poety- Tadeusza Różewicza. Po drodze na szczyt odwiedziliśmy także „Schronisko Samotnia”, „Strzechę Akademicką” i „Dom Śląski”. Cała grupa zdecydowała się wejść na Śnieżkę, która ma wysokość 1602 m n.p.m. Kiedy znaleźliśmy się na szczycie byliśmy bardzo dumni z siebie, bo momentami było naprawdę bardzo ciężko. Udało się, szczyt zdobyty! Na Śnieżce znajduje się Obserwatorium Meteorologiczne, które wcześniej widzieliśmy z okien pensjonatu.      Z Kopy zjechaliśmy na dół wyciągiem krzesełkowym, co było też dużą atrakcją.
 Następnie odwiedziliśmy Hutę Leśną, w której mogliśmy zobaczyć, jak wytwarza się ozdoby ze szła. Po obiadokolacji odbyła się dyskoteka, na której świetnie się bawiliśmy.
       W czwartek odwiedziliśmy miejsce anomalii grawitacyjnej oraz zatrzymaliśmy się przy Skoczni Orlinek.  Zwiedziliśmy Sztolnię Kowarską- kopalnię Liczyrzepa. Usłyszeliśmy historię wydobywania uranu, zobaczyliśmy kamienie, które były tam wydobywane. Widzieliśmy zaporę na Łomnicy, a potem poszliśmy na Zamek Chojnik.
Tam usłyszeliśmy legendę o Kunegundzie. Na szczycie wieży robiliśmy zdjęcia pięknych krajobrazów Karkonoszy.  Po zejściu odwiedziliśmy Skwer Śladów Zdobywców, gdzie odlane w brązie ślady przypominają o dokonaniach niezwykłych Polaków. Przed obiadokolacją mogliśmy zrobić zakupy, a wieczorem  odbyło się pożegnalne ognisko.
      W piątek po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę do Wrocławia. Zobaczyliśmy plan bitwy pod Racławicami i Panoramę Racławicką. Lektor opowiadał o sytuacjach na niej przedstawionych, co pomogło nam dobrze zrozumieć przebieg tej bitwy.
      Atrakcji mnóstwo, wrażeń jeszcze więcej. Na pewno każdy z nas jeszcze nie raz wróci myślami do Karpacza.
Uczennica klasy VI
Wiktoria Krupa

DINOPARK

22 maja uczniowie kl.0b, kl.II i kl.III wyruszyli na niezapomnianą wycieczkę do Parku Jurajsko-Botanicznego „DINOPARK” w Kołacinku. Teren na którym utworzono Dino-park charakteryzuje się ogromnym bogactwem naturalnych i różnorodnych "śladów" ostatniego zlodowacenia.
   Rekonstrukcje zwierząt żyjących przed wieloma milionami lat wręcz same wkomponowują się w typowy dla moreny czołowej a jednocześnie przepięknie wyrzeźbiony teren. Właśnie na tym  terenie pod wieloma warstwami naniesień spoczywają szczątki bardzo bogatej fauny i flory , szczątki dinozaurów, roślin etc.
       Twórcy Dino-Parku "wydobyli" na powierzchnię w formie oryginalnej lub zrekonstruowanej piękno sprzed setek milionów lat.  Nie trzeba wsiadać w wehikuł czasu aby przenieść się 150 milionów lat wstecz.

Na miejscu czekało na dzieci wiele atrakcji. Na początku po parku oprowadził nas Pani przewodnik, która opowiadała o życiu dinozaurów. Następnym punktem były zajęcia edukacyjne, które ułatwiły nam uporządkowanie zdobytej wiedzy. Ogromną radość sprawiła zabawa „Mały Paleontolog”. Wszyscy odgadywali jaką kość odnaleźli. A w nagrodę otrzymali gumowe dinozaury. Następnie szukaliśmy zagubionych jaj Dinusi i odkopywaliśmy szkielet dinozaura. Wiele frajdy sprawił ogromny plac zabaw. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć, zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy do autokaru. Podróż, choć długa, minęła bardzo szybko. Wszyscy dzielili się wrażeniami.

Muzeum Techniki, Manufaktura cukierków kl.II, kl.III

Dnia 13 marca 2015r. uczniowie kl. II i III odwiedzili Muzeum Techniki w Warszawie.

Uczestniczyliśmy w lekcji "Jak dawniej słuchano muzyki-w krainie mechanicznych dźwięków", a następnie poznawaliśmy przeróżne urządzenia, maszyny i sprzęty. Od prostych konstrukcji sprzed kilkudziesięciu lat po nowoczesne ich odpowiedniki.

Po wizycie w muzeum udaliśmy się na krótką wycieczkę ulicami Warszawy by dotrzeć do Manufaktury Cukierków. Tam uczestniczyliśmy w pokazie kręcenia kolorowych cukierków i lizaków. Z bagażem słodyczy i nowych wiadomości wróciliśmy do Słupna.

uczniowie kl.II i kl.III

Wystawa Klocków LEGO kl.III, IV, V

W dniu 10 lutego 2015 roku uczniowie klas III, IV i V wybrali się na wycieczkę. Celem naszej wyprawy było obejrzenie wystawy prac, wykonanych ze znanych nam wszystkim klocków LEGO. Wystawa mieści się w salach Stadionu Narodowego w Warszawie.

Mieliśmy okazję podziwiać różnego typu budowle z klocków. Najciekawszym punktem wystawy był statek „Titanic’’o imponujących rozmiarach 11 metrów długości i 3 metry wysokości. Było tam także wiele wystaw przedstawiających codzienne życie w mieście np.: lotnisko, plac zabaw, czy baza straży pożarnej.

Wszyscy uczestnicy naszej wycieczki podziwiali wielkość i złożoność wykonanych budowli. Konstruktorzy wystawy włożyli w to wykonanie eksponatów mnóstwo czasu, pracy i cierpliwości.

Brawa dla wykonawców!

Dawid Skłodowski- uczeń klasy V

Fabryka Bombek kl.0b, kl.II

16 grudnia uczniowie kl. 0b i kl. II  wybrali się do Fabryki Bombek. Dzieci zapoznały się z procesem wytwarzania i ozdabiania bombek choinkowych. Na początku odwiedzili „Dmuchalnie”, w której oglądali w jaki sposób szklana rurka zamienia się w bombki o różnych kształtach. Następnie udali się do "Srebrzalni", w której zobaczyli jak powstają szklane ozdoby za pomocą związku azotanu srebra. Następnie dzieci uczestniczyły w warsztatach i malowały własne bombki. Na jednokolorowych bombkach tworzyły fantazyjne wzory własnego pomysłu. Była to największa atrakcja wycieczki. Dzieci mogły same zobaczyć, ile pracy, wysiłku i cierpliwości wymaga przygotowanie bombki do sprzedaży. Po słodkim poczęstunku wysłuchały legendy o powstaniu „bombki choinkowej”. Po wyjściu z "Dekoratorni" oglądali wystawę bombek i odwiedzili sklep, w którym mogli kupić bombki wyprodukowane w fabryce. Wszystkie bombki malowane są w tradycyjny sposób, zachowując ręczny charakter wytwarzania.- tak powstają prawdziwe dzieła sztuki. Na pamiątkę każde dziecko otrzymało własnoręcznie ozdobioną bombkę. Uczniowie podziękowali Pracownikom Fabryki za miłe przyjęcie i ciekawe zajęcia.

info: Natalia Jeleń-Bartosiewicz

Koncert Mikołajkowy

Dnia 4 grudnia uczniowie klas II-VI uczestniczyli we wspaniałym koncercie z okazji Mikołajek pt. "5 złotych minut ratujących życie", który odbył się na Torwarze w Warszawie. Mogliśmy zobaczyć jak wygląda prawdziwy koncert, który był dla nas czarującym, niezapomnianym przeżyciem. Wszyscy dobrze się bawili słuchając największych gwiazd polskiego rynku muzycznego.

Wystąpili: Margaret, Kasia Popowska, Mrozu, Filip Mettler, Agata Dziarmagowska. Ruszaliśmy się w afrykańskich klimatach Zumby. Mogliśmy również doświadczyć emocji związanych z magicznym pokazem magika Macieja Pola oraz obejrzeć pokaz laserów.

Myślę, że jeszcze długo będziemy wspominać te chwile. Taki koncert to dla nas okazja do przypomnienia sobie zasad udzielania pierwszej pomocy, ale także możliwość świetnej zabawy. Miejmy nadzieję, że Fundacja Prometeusz zorganizuje jeszcze wiele takich koncertów.

Uczennica kl. VI Martyna Pachuta

Z wizytą na poczcie -kl.Ia i kl.Ib

Dnia 1 grudnia uczniowie klas Ia i Ib wybrali się na wycieczkę do Urzędu Pocztowego w Radzyminie. Celem wycieczki było zwiedzenie pomieszczenia dla interesantów, obserwowanie pracy pań w okienkach oraz przede wszystkim wysłanie listu do Świętego Mikołaja. Uczniowie utrwalali również nawyk kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Podczas pobytu na poczcie dzieci samodzielnie dokonały zakupu koperty i znaczka. Po zapakowaniu wcześniej napisanych listów i zaadresowaniu koperty, listy od klasy Ia i Ib zostały wysłane.

Teraz wszyscy z niecierpliwością czekamy na odpowiedź od Św. Mikołaja z dalekiej Laponii.

info: Justyna Smoczyńska

"Dolina Bobrów" kl.0b, kl.II, kl.III

24 października uczniowie kl.0b, kl.II i kl.III wzięli udział w wycieczce do Gospodarstwa Agroturystycznego „Dolina Bobrów”. Przywitała nas miła Pani w ludowym stroju. Podzieliła dzieci na trzy grupy, aby przekazywana wiedza i wykonywane czynności były dostosowane do wieku i możliwości uczniów.

Dzieci uczestniczyły w warsztatach wypieku chleba i kiszenia kapusty. Z zaciekawieniem słuchały opowieści o żmudnej pracy przy obróbce lnu, oglądały dawne narzędzia i przedmioty codziennego użytku wykorzystywane w gospodarstwie. Zapoznali się z podstawowymi rodzajami zbóż i ich zastosowaniem. Poznali maszyny dawniej wykorzystywane przy uprawie i obróbce ziarna. Podziwiały piękne serwety i makatki oraz  inne wytwory zgromadzone w warsztacie tkackim. Mogły podziwiać tradycyjne ludowe stroje: lniane koszule, chusty i  zapaski. Największą frajdę sprawiło poszukiwanie skarbów z wykrywaczem metali. Na koniec jeszcze szaleństwa i zabawy na placu zabaw i niestety musieliśmy pożegnać przemiłych gospodarzy.

opracowanie: wychowawcy

ZAPRASZAMY DO GALERII FOTO

"Las wita nas"-wycieczka kl.II i kl.III

Uczniowie kl.II i kl.III

2 października 2014r. wybraliśmy się na wycieczkę do pobliskiego lasu. Pogoda była piękna, a las uroczy. Mienił się jesiennymi kolorami. Na początku przypomnieliśmy sobie jak powinniśmy zachowywać się w lesie, żeby nie skarżyła się na nas przyroda. W lesie mieliśmy  kilka zadań do wykonania. Musieliśmy zmierzyć temperaturę powietrza przed lasem, a następnie w głębi i ją porównać. Rozpoznawaliśmy różne rodzaje drzew, liści, owoców. Rozpoznawaliśmy grzyby jadalne i niejadalne. Zbieraliśmy kolorowe liście i słuchaliśmy odgłosów natury. Odgniataliśmy na kartkach korę drzew i porównywaliśmy fakturę. Mierzyliśmy obwód najgrubszego pnia. Szukaliśmy najwyższych drzew. Nazywaliśmy rośliny i zwierzęta jakie spotkaliśmy w poszczególnych warstwach lasu. Bawiliśmy się w „berka drewnianego”. W przerwie zjedliśmy posiłek na łonie natury w promieniach ciepłego, jesiennego słonka. Z wycieczki wróciliśmy zmęczeni, ale z bagażem nowej wiedzy.

ZAPRASZAMY DO GALERII

Uczniowie kl.II i III

Warszawa -moja stolica kl.0a, Ia, Ib

Dnia 19 września uczniowie klas 0a, Ia i Ib wybrali się wraz z wychowawcami na wycieczkę do naszej stolicy. Jej celem było zwiedzanie najstarszej części miasta – Starówki oraz wysłuchanie ciekawych baśni i legend o Warszawie.

Dzieci poznały osobę króla Zygmunta III Wazy i zobaczyły kolumnę postawioną na jego cześć. Wysłuchały legendy o Warsie i Sawie, Bazyliszku i Syrence oraz prawdziwej historii o obronie miasta przez Warszawiaków. Odbyliśmy również spacer po dziedzińcu Zamku Królewskiego oraz zwiedziliśmy Bazylikę Św. Piotra.

Pan przewodnik zaprowadził nas również na placyk Kanonie, na którym znajduje się dzwon spełniający życzenia oraz najwęższa warszawska kamienica. Na rynku głównym dzieci miały okazję karmić gołębie oraz zakupić pamiątki.

Dzieci wróciły z wycieczki zadowolone, pełne wrażeń oraz nowej wiedzy na temat naszej stolicy.